zdrowieja.pl

Blog o modzie, urodzie i zdrowiu

Zbilansowane posiłki
Dieta

Zbilansowane posiłki, a dieta wegańska

Każda dieta niezależnie od jej rodzaju powinna dostarczyć organizmowi określoną ilość składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Mówimy wtedy o odpowiednio zbilansowanej diecie będącej źródłem zdrowia i dobrego samopoczucia. Można się w ten sposób odżywiać, nawet wtedy, gdy z różnych względów nie jadamy niektórych produktów. Przyjrzyjmy się, jak to wygląda w przypadku diety wegańskiej.

Na czym polega dieta wegańska?

Aby skomponować naprawdę wartościowe posiłki, trzeba posiadać choćby podstawową wiedzę dotyczącą walorów odżywczych rozmaitych artykułów żywnościowych. Jest to szczególnie ważne w przypadku diet wykluczających spożywanie niektórych produktów. Przykładem takiego sposobu odżywiania jest dieta wegańska, która zakłada jedzenie wyłącznie pokarmów roślinnych i całkowite wykluczenie mięs, ryb, owoców morza oraz wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego jak jaja, miód, czy mleko. Dieta ta ma coraz więcej zwolenników, choć nie brakuje też jej przeciwników zwracających uwagę na fakt, że posiłki złożone wyłącznie z produktów roślinnych nie dostarczą organizmowi wszystkich potrzebnych składników. Chodzi tu szczególnie o białko pełniące ogromnie ważną funkcję w wielu procesach zachodzących w organizmie takich jak budowa odporności, odbudowa tkanek, regulacja ciśnienia krwi, czy transport składników mineralnych i witamin. Warto jednak wiedzieć, że roślinną dietę można wzbogacić o wegańskie odżywki białkowe, co pozwoli na stworzenie dobrze zbilansowanego jadłospisu na każdy dzień.

Wegańskie źródło białka

Najbogatsze źródła białka to mięso i ryby. Dużo jest go również w nabiale i jajkach. Niestety weganie nie jedzą żadnego z tych produktów, dlatego aby dostarczyć organizmowi prawidłową ilość protein muszą spożywać posiłki bogate w odpowiednie warzywa. Jeśli chodzi o wegańskie źródło białka, to najcenniejsze będą tu rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica, cieciorka), a także brokuły, szpinak, czy kukurydza. Nie należy też zapominać o produktach pełnoziarnistych, orzechach oraz nasionach i pestkach. Przyswajalność białka można zwiększyć, odpowiednio komponując posiłki i łącząc w nich np. produkty zbożowe z roślinami strączkowymi oraz posypując sałatki warzywne sezamem czy orzechami. Codzienną dietę można ponadto suplementować, wykorzystując wegańskie białko w proszku, które doskonale uzupełni ewentualne niedobory tego cennego składnika w organizmie.

Czym jest wegańska odżywka białkowa?

Wegańska odżywka białkowa to specjalny produkt roślinny, stworzony np. z izolatu białka grochu i ryżu, które są doskonałym zamiennikiem białka zwierzęcego. Starannie opracowana receptura gwarantuje prawidłowe zbilansowanie diety w zakresie poziomu aminokwasów, co jest szczególnie ważne w przypadku wegan uprawiających sport. Odżywki charakteryzują się zróżnicowanym smakiem, dzięki czemu mogą być ciekawym dodatkiem do wypieków, deserów czy jogurtów i naleśników. Są doskonałym urozmaiceniem i wzbogaceniem wegańskiej diety oraz pomagają utrzymać dobrą kondycję i zgrabną sylwetkę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.